Monday, December 19, 2011

8 Tips untuk kenalan sekelas/sekerja :)

1. Ingat nama diorang

stakat mne korang ingat nme2 kawan korang? kalau bende kecik macam tu pon korang abaikan,,tak kesahlah kalau hubungan korang renggang..jadi, rajinkan diri korang untuk memanggil nme diorang even nme samaran..mesranya kalau korang dapat bagi salam dan menyebut nme diorang bila terserempak kat mne2.





2. saling bertegur sapa

pernah tak korang rasa korang tak perlu menegur kawan2 korang sebab takde kene mengene dengan korang? korang kne buang sikap tu sebab korang silap! mungkin sebab korang tercari2 topik yang ingin dibualkan..kalau susah sgt, sekurang2 nya korang mulakanlah berbicara dengan say "hai" atau senyuman yang ikhlas :)

3. lakukan aktiviti luar pembelajaran sama2

bersosial kat luar memang cara yang paling berkesan untuk rapatkan hubungan. korang boleh je pegi tgk wayang, beli belah ke atau bende2 yang korang suka..tak pon korang boleh pegi majlis2 hari jadi ke, atau majlis kesyukuran diorang..dari situ, korang boleh mulakan perbualan ringan yang bakal menjadi mesra..

4. Hulurkan bantuan

menghulurkan bantuan adalah perkara yang baik.. so, why not you do it to your friends?  bantuan tu biar la ikhlas dan ikut kemampuan diri..mungkin dirorang malu nak mintak bantuan, dan seharusnya kita lah perlu tawarkan diri untuk membantu..rasa nya takda masalah besar kalau kita saling bantu membantu.

5. Bergurau- senda

sebeanrnya bergurau senda adalah elemen yang akan mencetuskan magik dalam perhubungan sesama manusia..jadi, korang boleh tojolkan ia kalau ada sifat semula jadi boleh bergutau..tapi jgn  plak keterlaluan lebih2 lagi ngan kawan2 yang korang baru kenal.dalam masa yang sama, jgn plak terlalu memaksa diri untuk bergurau. tak semestinya kalau korang tak boleh bergurau, korang tak boleh ketawa bersama kan? tu pon dah cukup untuk satu permulaan yang baik :)

6. Elak berprasangka atau pon meleble

setiap orang ada ragam diorang sendiri.so, sebagai seorang yang baru mengenali, korang tak boleh suke2 hati korang je lable orang.jgn percaya kata orang.biarkan dia nak kata.dah dia ada mulot tu gak. mne tau bneda yang dikatakan itu hanya khabar angin.biar kan saja.kenal dulu, baru boleh kata. :)

7. elak tunjuk DIVA lebih2

bagi kawan2 yang baru kenal, ellakkan tunjuk pandai semasa sesi perkenalan..gunakan masa tu untuk berkenalan..jgn pulak korang jolok sarang tebuan..rilex laa..chill.. mungkin korang ada pendapat masing2..tapi try luahkan nya mengikut masa yang sesuai okay?

8. Mintak tukar2 pendapat

antara alternatif lain untuk merapat kan hubungan adalah bertukar2 pendapat..ofkos la korang ada pendapat yang berbeza2 kan yang akan bantu korang dalam nuat kerja kan..dalam kerja sama tu, maka tererat lah hubungan antara sahabat.. :D

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...