Pages

Sunday, May 22, 2011

Pergaduhan Pelengkap dalam Persahabatan~

salam. kawan2. maaf la lame aku tak menulis blog.. (lame ke? sebab baru 1 hari je aku tak tulis.hahahaha) dan aku rasa mesti korang tertunggu2 kehadiran artikels dari blog aku kan? (tangan di dada, mata ke atas)..

tajuk aku hari ini adalah : Pergaduhan Pelengkap dalam Persahabatan~



Definisi pergaduhan ini adalah bermaksud pertelingkahan atau pertidak sefahaman antara dua pihak disebabkan satu punca yang terdiri daripada perbagai peringkat dan tahap.

oke2.fine.mesti korang tak paham kan.tetibe je aku sebut pasal pergaduhan.sebenarnya ada beberapa peringkat dalam kita mencapai tahap menjadi sahabat yang sejati (figure 1)

Figure 1
Dalam mencapai tahap untuk kearah menjadi sahabat yang sejati, korang perlu melalui step2 ni.aku akan explain kan kat korang step by step supaya korang tahu kat mana level korang ngan kawan2 korang. :)

1. Kenalan~
maksudnye korang kenal dia je.tapi korang tak tahu prangai dia atau tak tahu secara lebih detail la.contoh nye  dalam UIA ni ramai student.tapikan, kadang2 korang terserempak dengan ada mamat nih kat Mid valley, familiar je muka dia. korang tahu dia budak UIA, tapi korang tak tahu detail.means dia kenalan korang la tuh.kenalan ni korang akan tegur dia time terdesak je.contoh lagi, korang tgk ada awek kne kcau dan awek tu korang kenal (kenalan), so, automatiknya korang akan tolong dia la.hahaha (kalau korang baik dan berani la =.=")

2. Kawan~
kawan ni bile korang dah kenal antara satu sama lain.maksudnya bile korang terserempak, korang akan tegur la each other. mostly classmate korang atau mutual friends. sampai tahap ni, korang dah kenal prangai dia dan korang boleh start working together. :) tapi takde la sampai nak share problems ke, atau tetibe korang datang kat dia, nak sembang2 pasal Remy Ishak ke o ape2 la. =.=" haha

3. Teman~
kalau korang nak share sangat, kat sini korang boleh. :) sebab teman ni akan menemani anda kat mna jua. kalau korang sama kelas, dalam kelas, korang akan terasa untuk nak panggil dia kalau2 korang ada masalah.kalau nak g mne2, korang lebih selesa ajak dia untuk teman ada.dan kalau anda nak pegi kluar jenjalan ke, mesti korang akan ajak dia. mosly bende yang aku nak cakap kat korang adalah, korang telah mencapai satu tahap dimana korang selesa dengan teman korang masing2. tahniah :)

Budak2 Ex-MRSM Jeli yang masih study kat UIA ~


4. Sahabat~
fuhh! kalau sampai tahap ni, memang best.!! korang mencapai tahap kemanisan bersahabat.hahaha nak tau macam mne korang nak tau yg korang dah sampai ke tahap ni, korang boleh rasa sendiri..kalau korang dah lebih dari Kenalan (as mentioned), means korang dah mencapai pada tahap yang begitu membanggakan.aku suka!! mase ni, korang tade la nak control2 ayu ke, atau korang malu2 segan2 lagi ke.sebab korang hampir share everything ngan diorang. kalau ada pape masalah, korang akan rujuk dia. aku rasa tak perlu lah explain panjang2 sebab Allah dah bagi anugerah kat korang supaya dapat feel bende ni :)

Lepas habis event DEAN'S CUP ~


aku dah explain pasal step dia, dan sekarang korang kne tau sebab ape pergaduhan ni adalah pelengkap. sebenarnya kalau korang bergaduh dalam persahabatan, maksudnya korang try untuk matured kan perhubungan korang dan ingin mencapai satu kata sepakat yang lebih baik untuk diri korang. seperti definisi pergaduhan dalam persahabatan yang aku mentioned kat atas, korang boleh tau tahap macam mne korang bergaduh. contohnya korang bergaduh atas reason sensitivity ke atau atas pergaduhan kecil atau pun bergurau. itu semua wujud dalam persahabatan kan. so kalau2 la atas reason bergurau, kurang2 kanlah berguaru incase dia tak suke.korang kene pandai jaga hati diorang jugak.

satu lagi bila antara korang, salah satu try untuk nasihat kau ke ape ke, cube lah terima dan jangan membantah. jgn pulak kecik ati ke atau kau buat2 muke plak.sebab diorang sebenarnya taknak perkara tu terjadi lagi dan inginkan kesempurnaan antara korang :) so, jgn lah kecik ati ye~~

2008-MRSM Jeli.

kalau aku tulis tajuk dia PERGADUHAN PELENGKAP PERSAHABATAN, jgn plak ko tetiba cari pasal atau nak gadoh2..kalau wat cam tu, nampak cam tak real la..which is, korang created bende tu sendiri~

akhir kata "salam sayang buat SAHABAT~"

Syaqil Iberahim.

4 comments:

Anonymous said...

habis???
siapa aku bagimu???

Syaqil Iberahim said...

perlu kah aku bagi tahu mu siapakah kamu dihatiku?~

Syaqil Iberahim said...

* bagiku.

TokMun™ said...

this is what we call nikmat ukhuwwah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...