Pages

Thursday, May 26, 2011

Pengisian Rohani : Kita insan yang lemah~


salam kawan2. aku nak mintak maaf bnyk2 sebab dah lama aku tak mengarang blog aku nih.aku tgh jadi komiti ta'aruf week untuk sambut bebudak baru yang masuk UIAM sesi 2011/2012 nanti. so, harini aku nak share ngan korang. ada sedikit kaitan dengan diri aku.jadi sama2 lah kita amik ikhtibar dan pengajaran dari apa yang aku akan tulis nanti.

sebenarnya dalam aku jadi komiti untuk program nih, aku ada masalah yang sangat besar. aku tak boleh cerita masalah ape,sebab ianya berkaitan dengan hati dan perasaan. apabila begitu, manusia akan menjadi sungguh lemah sekiranya ditikam melalui cara yang berlainan yang berkaitan dengan hati dan perasaan.


apabila jadi macam tu, korang jangan mudah mengalah. so, aku tak tahu la steps yang aku buat ni berjaya atau tak.tapi aku buat bende ni kalau aku terasa sakit sgt2. (sakit dalam hati)

Bukan aku eh =.="


kalau korang ada masalah, step yang pertama adalah korang kena DUDUK dan TENANG kan diri...then korang MENANGIS seolah2 meratapi ape yang berlaku kat korang sepanjang hidup korang (yang akan membuatkan korang menangis). apabila begitu, secara automatiknya korang akan INGAT ALLAH s.w.t. kerana sifat manusia memang begitu. bila takde tempat nak mengadu, Allah s.w.t. yang mereka cari. jadi, korang MENGADUlah sepuas2 nya seolah2 Allah s.w.t. mendengar kata2 korang. (Allah s.w.t. Maha Mendengar)..dalam mengadu korang tuh, korang kena BERJANJI dengan Allah s.w.t. yang korang akan melakukan apa yang disuruh oleh NYA dan tinggalkan laranganNYA. bila dan berjanji, korang kena TUANIkan lah..kalau tak, ianya seolah2 sia2 je korang mengadu..sambil2 tu MOHON (doa) la hidayah dari Allah s.w.t. dan keampunan dari NYA.

Sentiasa mohon keredhaanNya~


Sebenarnya, Allah s.w.t. nak uji korang samaada korang nih tabah dan kuat tak nak lalui ujian dariNYA sambil mengingatkan korang untuk beribadat kepadaNYA..apabila korang ada masalah, sebenarnya Allah sayang korang sebab dia uji korang dan kesannya, korang akan ingan DIA selaku Maha Pencipta.

so, korang kenalah jaga hubungan dengan Allah..jgn la bila ditimpa masalha je baru cari Allah, tapi bile korang happy, korang alpa dan lupa diri..untuk naikkan semangat korang, cheers kan diri korang dengan memikirkan apa yang Allah dah bagi kat korang.sebenarnya korang je yang tak perasan atau tak bersyukur dengan pemberianNya..aku pon kadang2 alpa.tapi kita sesama manusia akan saling pesan memesan antara 1 sama lain..aku pesan kat korang dan diri aku sekali..

marilah kita sama2 beribadat kepada Allah.. dunia, dunia gak, akhirat jgn lupe :)
salam sayang dari saudara mu,
Muhammad Syaqil Iberahim. ^^,
hendaklah kita menjaga hubungan kita dengan Allah :)

2 comments:

Cik Tim said...

yup..muhasabah diri before terlewat.. :)

jemput mai..

http://black-roses92.blogspot.com/2011/06/tanda-aku-sudah-tua.html

tQ. :)

Syaqil Iberahim said...

thanks for read my shared

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...